top of page

Vážně s vážkou

Seděla jsem tuhle v kouzelné zemi informací (internet) a narazila jsem na zajímavý článek o tom, že Dan Bárta fotí vážky. Focení je i mou velkou vášní a tak jsem to zkoumala dál. Nejenže fotí vážky, ale je v tom hodně dobrý.

A tak jsem si kladla otázku, jestli bych i já byla schopná takovou vážku vyfotit. To snad není problém, pomyslíte si, ale vyfotit jí dobře, to je kumšt! :) Dříve, když jsem u vody některou z těch potvůrek viděla, tak byla hned tatam. Začala jsem studovat, kde a jak se fotí. Klíčová byla voda, teplo. Koukla jsem ven a ono bylo teplo a o rybníčku jsme taky s partnerem věděli.

O víkendu jsme se tedy vydali k místnímu rybníčku. Po cestě jsem pár vážek viděla a skákala za nimi do vysoké trávy – bez výsledku. Jsou to mršky rychlé a uhlídat jejich polohu je úkol pro bystrozrakého. Už jsem to viděla zle, bylo to uzoufání. Dokud se nestalo něco naprosto úchvatného.

Došla jsem k rybníčku a viděla, že jeden kousek břehu je plně osvětlen sluncem a tam se proletuje několik desítek vážek. Oprskle jsem se vplížila na ono místo a poklekla na okraj (s kolenama ve vodě). Ve zbožné poloze jsem čekala, jestli budu těm nádherným stvořením vadit – nevadila. Během chvilky život kolem mě ožil. Všechno přestalo existovat. Na stonku 5 cm od mého oka seděla nádherná červená vážka – ferrari, jak ji pojmenovala moje kolegyně. Zapomínala jsem dýchat a měla pocit, že omdlím.

Když jsem se vzpamatovala, tak jsem začala fotit. Vlastně jsem nad nějakým nastavováním foťáku nebo podobných věcech vůbec neuvažovala! Taková ostuda. Během chvíle jsem měla paměťovou kartu plnou a musela jsem se zase odplížit a promazávat. Pak jsem se znova vplížila zpátky. Kartu jsem zaplnila znova! Ačkoli je pravda, že opravdu dobrých fotek je jenom pár, zažila jsem pocit nádherného souznění s přírodou, extatický zážitek krásy a jedinečnosti.

Děkuji Danu Bártovi, že v oblasti vážek udělal obrovský kus práce a doufám, že jeho nádherná kniha o vážkách bude jednou v mé knihovničce na čestném místě.

Kačka

Odkazy na super stránky:

Přehledný atlas vážek: http://www.martinpustelnik.com/atlas-vazek-cr/#.U6LhJlPTpw0

Kniha o vážkách: http://www.azknihy.cz/vazky-ceske-republiky.html

Návod jak na focení vážek: http://www.priroda.cz/clanky.php?detail=1231

Hodně technické informace k focení: http://www.radekcaga.wz.cz/clanek_fotografovani_vazky-pred-objektivem.php


bottom of page